تبلیغات
یادداشت های شخصی - صدق و انس
یادداشت های شخصی
1389/05/3 :: نویسنده : fardaad

صدق در ایمان و مومن بودن

خیلی مهم و ضروری است

و حتی حیات ایمان مومن است

به این معنی که اگر دروغ گفت باید بداند که دروغ گفته و توبه کند

نه اینکه دروغ را صدق جا بزند

که خیلی خطرناک است {برای حیات ایمان }

بحث سر انس است

که در حقیقت یک اثر توجه همان انس است

انس با مهربانی و نیکوکاری خیلی فرق می کند

انس در اینجا همان صمیمی شدن و

درد دل گفتن است

خدا میفرماید با من انس بگیرید و

از یاد من هروقت فارغ شوید زندگی تان تلخ میشود

و البته این یاد و انس بدرد خودمان میخورد

نه اینکه خدا با ما مانوس می شود و

از تنهائی در می آید ؟؟؟!!! نعوذباالله

خداوند تنها بوده و تنها هست و این برای آن است که

کسی در مقام خدا نیست

که خدا بخواهد با او انس بگیرد

و اصلا احتیاجی به انس ندارد

بلکه خدا مورد انس واقع میشود

یعنی دیگران برای اینکه به جائی برسند با خدا مانوسند

چون هم فقیرند هم ضعیفند

و هم محتاج انس که خود احتیاج به انس هم

یک مقامی است

در مراتب ذانی تا عالی آن .

یک عارف بلند مرتبه یعنی عارفی

که به مراتب عرفان رسیده باشد

به مقامی می رسد که برای او

انس با غیر خدا حرام میشود

و این حکم حرمت هم مورد عنایت خدا

هم هست و عذاب هم دارد

و درد غربت و دلتنگی رنج آور

عذاب دنیوی است

وحرف نزدن خدا با او عذاب اخروی است که

از آتش جهنم برای عارف سوزاننده تر است

و هزاران بار درد می کشد و می میرد

لذا مستوجب استغفار است

لذا حضرت محمد(ص) روزی هفتاد بار

یا بیشتر بعد از ارتباط با مردم استغفار میکردند

که ممکن است علت آن همان انس با

غیر خدا یا توجه به غیر خدا

حتی در حد خیلی کم یعنی توجه کمی

کرده به مردم یا به دنیا و امورات آن ولی ممکن است

برای این بوده که مستوجب استغفار

شده که در قرآن خدا دستور داد به استغفار

که البته این نظر من حقیر است شاید

هم چیز دقیقتری بوده ولی لااقل به صواب نزدیک تر است

که توجه به غیر خدا برای انسانهای

واقعی حرام محض و مستوجب استغفار است قطعا

حالا دستور به استغفار برای پیغمبر از

این مقوله بوده یا نه والله اعلم

خلاصه فرمود واستغفری لذنبک

استغفار کن ای محمد برای گناهت

و آیا به پیغمبری و عصمت او لطمه ای می زند ؟

ابدا چنین نیست چون پیغمبر مقامش فرق دارد . ....

اینکه علم معرفتی را گاهی می گوئیم

یا متوجه می شویم هم خود مستلزم استغفار است

اگر عارف باشیم

چون توجه به شقوق این علم می شویم

لذا آنهائی که علوم معرفتی را یاد

می گیرند و آگاه می شوند

ولی هیچ یک از صفات یک مومن را ندارند

از جهت آنها هم در بند و دام شیطان هستند

مثل من که گاهی می فهمم خیلی چیزها

را و گاهی می نویسم ولی انجام نمی دهم

اینها همه دام است گاهی هم از

مطلب خود یا شعری

که در حال خاصی سروده ام تعجب می کنم

یا لذت میبرم یا می خندم از اینکه کیف می کنم

یا لذت می برم یا متعجب می شوم از

اینکه فلان مطلب به اینجا رسیده یا می رسد

این حالات همه شهوت است و مستلزم

استغفار و خدا هم در این حکم برای اهلش عامل است .

در عالم معانی هم فرو رفتن و فکر

را مشغول معانی کردن

و به تعبیری معنوی شدن خود انس با غیر خداست

چون خداوند معنا نیست که بخواهیم به آن بپردازیم

بلکه معنا را وسیله قرب به او قرار می دهیم

معنا وسیله وصول به الله جل و علی است

نه اینکه در معانی فرو رفته و فکر را به آن پرداخته

و از ضیاء معنا و از نور معنویت استفاده بکنیم

و فایده ببریم و

خلاصه در آن عالم که یکی از عوالم بالاست

بمانیم و لذت ببریم

و از وصول به خدا باز بمانیم گاهی خیلی از

اهل معنا که به این بلا گرفتار شده اند

جزء مشرکین گاهی جزء کسانی که اصلا خدا را

عبادت و بندگی نکرده اند

بلکه بندگی معانی کرده اند و گاهی جزء کسانی

که با معانی انس گرفته اند

و انس هم حاصل نمی شود مگر آدم اعتماد و

اطمینان به مونس بکند

و یعنی توکل کند و تکیه کند و اعتماد کند پس

اعتماد و توکل و تکیه بر غیر خدا کرده

و اعتماد و توکل و اطمینان و تکیه به معانی نموده

چرا چون اینکه از لوازم انس است و او با معانی

مانوس بوده و انس داشته

خلاصه جزء کسی می شود که به غیر خدا اعتماد کرده

و غیر خدا را مسبب عوالم دانسته و ناخودآگاه خود

را در ورطهء کسانی انداخته

که غیر خدا را مسبب و باعث دنیا و مافیها تلقی

کرده و خسرالدنیا والاخره . ...

حالا حساب کسانی که عمری با قوانین الفاظ و

معانی الفاظ سر میکنند

و گمان میکنند عبادت میکنندکه معلوم است ...

آنهائی که گفتیم به معانی می پردازند منظور

به معنویت تمام امور و کائنات و به معنای عبادات

و دنیا و عوالم بالا و غیره اینطورند

وای بحال دیگران پس مگر لطف و اغماض خداوند به فریاد برسد ...

آنچه گفته شد هم حق است و هم واقعیت ولی پس

چطور خدا عدالت را اجرا می کند

و آیا اگر بخشش فرمود بر خلاف عدل خداست

خیر خداوند اگر هم ببخشد هم عین عدل اوست

چراکه خداوند و مقام خدائی اقتضای آنرا دارد

که ببخشد ولی اینطور نیست

که بر خلاف عقل که خود آفریده منظور عقل کل است قضاوت کند

و این عدم خلاف قضاوت ناشی از این نیست

که خداوند نعوذ بالله محکوم مخلوق خود که عقل است باشد خیر

بلکه خداوند هیچگاه محکوم مخلوق خود نمی شود

و اصلا با خدائی او منافات دارد

بلکه آنچه مقرر فرموده عقل کل فرمان و حکم می دهد

که در حقیقت حکم عقل کل هم همان حکم خداست

یعنی می رسد به آن حکم و حقیقتی که خدا

برای او معین فرموده

پس یفعل الله ما یشاء بقدرته مصداق پیدا می کند

که واقعا حق است این مطلبی که خودش فرموده و

اصلا جبری هم نیست

بدلیل بالا و اصلا برخلاف عدل نیست

بدلیل بالا

و اصل جبر و اختیار و

عدل و غیر را

هم باعثش خداست و همه مخلوق اوست . ...





نوع مطلب : یادداشتهای من، اخلاق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

1396/06/22 12:23 ب.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this
website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz
answer back as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this from.

thanks a lot
1396/05/21 12:32 ق.ظ
When I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox
and now whenever a comment is added I receive four emails with the same comment.
Is there a means you are able to remove me from that
service? Thank you!
1396/01/14 08:13 ق.ظ
Hey! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
My website looks weird when browsing from my iphone 4.
I'm trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue.

If you have any suggestions, please share. Appreciate it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : fardaad
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی