یادداشت های شخصی
 ازجمله آفاتی که در مباحث مهدویت در بخش آسیب شناسی باید مورد بررسی قرار گیرد مسئله مهدی ستیزی یا مهدی گریزی یا مهدی هراسی است که توسط دشمنان شیعه نیز دست آویزی برای به انحراف کشیدن مومنین به امام زمان عج واقع شده است . این بیماری و آفت  میتواند سه علت مهم داشته باشد 1)معصیت 2)جهالت 3)کسالت انسانی که با گناه و معصیت خود را آلوده دامان نموده و به مراحلی رسیده که لذت معاصی را بیش از لذت عبادت میپسندد به جائی خواهد رسید که حاضر نیست از منجلابی که درآن فرو رفته بیرون بیاید و هر آن کسی که برای پاکسازی جامعه فاسد اقدام نماید را دشمن میداند چراکه از لذات فساد محروم خواهد شد لذا کینه و عداوت شدیدی نسبت به مصلحین بروز میدهد که البته این بیماران درجات شدید و ضعیف دارند و در حد اعلای آن دشمنی با خداست که شیطان صفتان انسان نما با دین و فرستادگان خداوند اینگونه دشمنی ها را از بدو آمدن رسولان الهی تا کنون داشته و دارند و قابل هدایت نیستند و خود مانع هدایت دیگرانند و حضرت مهدی عج اینها را از میان خواهند بردعامل دیگر آفت مهدی هراسی جهالت است که گاهی بصورت سطحی دیده میشود اما این نقیصه انسان را به سرحد کفر هم خواهد کشاند . کسانی که شناختی نسبت به حضرت مهدی عج ندارند و ازطریق دجالان اغفال میشوندیا به این باور میرسند که حضرت بیرحمانه به همه انسانهای گناهکار حمله میکنند و به احدی رحم نمیکنند و یا بخیالاتی که مدعیان دروغین القاء میکنند فرو میروند و از مسیر مهدویت خارج میشوند و حتی در ظهور حضرت منکر ظهورشان میشند که در هر دو مرحله منتهی به خروج از دین میشوند در حدیث شریفی که از امام صادق فرمودند (معجم احادیث ج2) { من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته مات میتة جاهلیة } در ادامه حدیث دیگری (کافی ج3ص377) در توضیح جاهلیت میفرمایند { جاهلیة کفر و نفاق و ضلال } یعنی این نوع جاهلیتی که منتهی به کافر شدن و منافق شدن و گمراهی میشود عامل سوم کسالت و تنبلی است که خطر مهم و علت عمده ای میتواند باشد برای بیماری مهدی گریزی یا مهدی ستیزی یا مهدی هراسی که گاهی بصورت سطحی از آن میگذریم اما به شهادت آیات و روایات حتی عامل منافق بودن و کافر بودن و خسران دنیا و آخرت معرفی شده است همانگونه که در آیه شریفه 142 سوره نساء میخوانیم { ان المنافقینیخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الی الصلاة قاموا کسالی } عبادت با کسالت از صفات منافق برشمرده شده است و نیز در آیه شریفه 53 سوره توبه میخونیم { و ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بلله و برسوله و لایاتون الصلاة الا و هم کسالی } کسالت در نماز و تنبلی در عبادت صفت منافقانی است که از دین خارج شده و حتی به خدا و رسولش کافر شدند مسلما اعتقاد به حضرت مهدی عج در راستای اعقاد به غیب است که شرط ایمان مومنین بخداست و آنکسی که اعتقاد به خدا و رسول نداشته باشد و یا در عبادت کسل باشد در نهایت مشمول این دو آیه شریفه خواهد شد و با ضعف در ایمان به نفاق و کفر مبتلی میگرددحتی در دعائی که امام رضا علیه السلام درباره امام زمان عج دارند این مطلب را اشاره دارند { و لا تبتلنا فی امره بالسامة و الکسل و الفترة و الفشل واجعلنا ممن تنصر به لدینک ... } پس نتیجه اینکه کسالت و تنبلی و فشالت بعنوان بیماری ابتدائی انسان را به بیماری لاعلاج نفاق و کفر مبتلی میکند و اعتقاد به حضرت مهدی عج را در او به انحراف خواهد کشانید و نمیتواند شناخت حقیقی از امام زمانش داشته باشد و ظهور حضرت را مانعی برای خود تلقی میکند چون حال حرکت و عمل و اقدام ندارد و نسبت به زمینه سازی ظهور و خودسازی خود بی تفاوت و بی تحرک و در بیماری کسالت ایمان خود را نیز از دست خواهد داد و همین افراد هستند که قلبا نمیخواهند ظهور واقع گردد و تحولی صورت گیرد و بوضع موجود رضایت داده و یا  اعتقاد دارند خود حضرت بیاید و امورات را با معجزه سروسامان دهند در حالی که در آن زمان خود اینها بعنوان کافر و دشمن حضرت در صف مقابل قرار خواهند گرفت چراکه نتیجه تنبلی و فشالت و کسالت به آن منتهی میگردد
13شعبان90 فرداد آزاداندیش





نوع مطلب : یادداشتهای من، اخلاق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : fardaad
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic