یادداشت های شخصی
مهمترین مقوله در بحث ریاست جمهوری اسلامی کشور ما دیدگاه و عملکرد شخص رئیس جمهور است که تا چه اندازه معیارهای او با مبانی اصلی گفتمان و اندیشه سیاسی بنیانگزار انقلاب اسلامی مطابقت دارد پس مهم اندیشه است نه فرد و چنانچه این اندیشه در فردی از نامزدهای ریاست جمهوری بیش از دیگر نامزدها محرز باشد شایستگی او برای این مسئولیت مهم احراز میگردد اما گفتمان عبارتست از مجموعه ای از احکام، گزاره ها و نشانه هایی که سازنده یک نظام معنایی متمایز از دیگر گفتمان ها ست گفتمان ها در واقع منظومه هایی از معانی هستند که در آنها نشانه ها با توجه به تمایزی که با یکدیگر دارند، هویت و معنا می یابند. گفتمان ها تصور و فهم ما از واقعیت و جهان را شکل می دهند. در عمل، این چگونگی مفصل بندی نشانه ها در یک گفتمان است که نظام معنایی گفتمان را شکل می دهد و تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد و نظریه سیاسی وی نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی می باشد. اگر ولایت فقیه را به عنوان جانشین امام معصوم علیه السلام در کانون مکتب سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) بدانیم، بدون تردید فقهای شیعی از همان آغاز عصر غیبت کبری، با تمسک به احادیث و کلام معصومین علیهم السلام ولایت فقیه را طرح نموده اند و دانشمندانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، سلار، محقق کرکی و صاحب جواهر(رضوان الله علیهم) بر ولایت عامه فقیهان در عصر غیبت تأکید کرده بودند. نوآوری اساسی حضرت امام خمینی(قدس سره) را علاوه بر احیای نظریه ولایت فقیه در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی، باید در طرح و ترکیب برخی از عناصر فکری جدید، مانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه بدانیم. تأکید حضرت امام خمینی(قدس سره) بر جمهوری اسلامی - نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر - کانون نظریه سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) را شکل می دهد. از این جهت، دال برتر و مرکزی مفصل بندی گفتمان سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) را می توانیم همان «جمهوری اسلامی» بدانیم که اسلامیت محتوای آن و جمهوریت شکل آن است.ایشان در مصاحبه ای فرمودند : «ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم. جمهوری، فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی یعنی محتوای آن فرم که قوانین الهی است.»جامع ترین توصیف درباره مکتب سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره)، در کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله) است.حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(حفظه الله) که شاگرد مبرزحضرت امام خمینی(قدس سره) بود و در مراحل انقلاب نیز همواره از یاران نزدیک و ملازمان خاص ایشان بوده است، در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(قدس سره) در 14 خرداد 1383ش. در بهشت زهرا توصیف جامع و فراگیری از مکتب سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره) ارائه کرد1. پیوند معنویت و سیاست2. اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم3. رویکرد بین المللی و جهانی4. پاسداری از ارزش ها و ولایت فقیه5. عدالت اجتماعی مکتب سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) مبتنی بر اصولی است که حضرت امام خمینی(قدس سره) در طول دوران مبارزاتی خویش از نخستین اثر خویش - در سال 1323ش. در کتاب کشف الاسرار - تا آخرین مکاتبات خویش در سال 1368ش. آنها را ارائه کرده اند و انقلاب اسلامی محصول اندیشه وعمل سیاسی انقلابی حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) بود .اندیشه های ناب اسلامی و سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) با ریشه داشتن در مبانی الهی، راهبرد کنونی بیداری اسلامی در جهان است پس در نتیجه میتوان گفت گفتمان سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) مبتنی بر سه اصل تغییر ناپذیر استکبار ستیزی و عدالت اجتماعی و ولایت پذیری استوار میباشد که اگر فردی از کاندیداهای ریاست جمهوری بخواهد متصدی ریاست قوه مجریه نظام را بر عهده بگیرد میباید در این معیار سنجیده و انتخاب گردد که امیدواریم در این آزمون حماسی بار دیگر ملت فهیم ما سرنوشت میهن اسلامی خویش را به کسی واگزار کنند که بیش از همه به این معیار و صول اصیل انقلاب نزدیکتر باشد و نتنها در شعار بلکه در سوابق و عملکرد وی نشانه های پایبندی به این گفتمان نمایانتر بوده باشد انشاءالله تعالی




نوع مطلب : یادداشتهای من، عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : fardaad
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات